Schneider, Le Verre Français
Geschiedenis
De twee broers Charles en Ernst Schneider werkten beiden in het begin van de 20e eeuw voor de fabriek Daum in Nancy. Daar leerden ze de techniek van het blazen en etsen van glas.
In 1913, net voor de Eerste Wereldoorlog, vestigden ze hun eigen fabriek in Epinay sur Seine en begonnen ze een nieuwe stijl te ontwikkelen met strakkere lijnen en heldere kleuren. De vazen van de fabriek Schneider hadden al meer kenmerken van Art Deco dan van Art Nouveau. Ze introduceerden nieuwe vormen en nieuwe kleuren in de wereld van de glasblazerij, die destijds werd gedomineerd door Daum en Gallé.
Le Verre Français
Ze ontwikkelden in de glasfabriek twee productielijnen met twee verschillende stijlen: glas met de signatuur “Le Verre Français” en de andere lijn met alleen de signatuur “Schneider”.
De Le Verre Français-lijn maakte cameo-glas, dat bestond uit meerdere lagen geëtst glas. De motieven van de decoraties zijn geïnspireerd door de natuur, maar zijn abstracter weergegeven. Deze glasobjecten wijken dan ook sterk af van de stijl van het glas uit de fabrieken van Gallé of Daum.
Ze creëerden hun eigen specifieke stijl die je herkent aan de zeer contrasterende kleuren op de glasobjecten. Let bijvoorbeeld op het contrast tussen oranje en geel op veel stukken uit de fabriek van Schneider-Le Verre Français. Daardoor maken de kleuren tegenwoordig een modernere indruk en kunnen de kunstvoorwerpen uit de werken van Schneider gemakkelijk in een geheel eigentijds interieur geplaatst worden.
De vazen van de lijn Le Verre Français zijn in grotere aantallen geproduceerd dan de kunstvoorwerpen van de andere lijn van deze fabriek. De glasobjecten met alleen de signatuur “Schneider” zijn zeldzamer en moeilijker te vinden en daardoor vrij duur.
Handtekeningen en originaliteit
Er zijn verschillende signatuur: “Le Verre Français” op de voet van de vaas en “Charder” (=Charles Schneider) in het midden van de vaas. Soms zijn beide handtekeningen op de vaas vertegenwoordigd.
Bij de vroege vazen uit de fabriek is er helemaal geen signatuur of een klein glazen staafje in het glazen object versmolten met de drie kleuren van de Franse vlag, de zogenaamde “Berlingot-vlag”. Als een vaas een kleine Berlingot-vlag heeft, is het een vroege vaas gemaakt net na de Eerste Wereldoorlog.
Zie voor de juiste patronen en handtekeningen het boek: Charles Schneider, Le Verre Français – Charder Schneider door Marie-Christine Joulin en Gerold Maier, Augsburg, 2004.
Er zijn tegenwoordig zeer goede exemplaren op de markt en de vervalsers worden steeds beter. De originelen herken je alleen door naar de details te kijken en ook naar de fouten.
U kunt de vervalsingen of de originelen niet herkennen door alleen naar de handtekening te kijken.
Schneider
Ook het glas van deze lijn van de fabriek heeft duidelijke contrasterende kleuren. Maar juist het niet weergeven van het landschap van de natuur is het belangrijkste verschil met de lijn van Le Verre Français.
De handtekening van de naam Schneider is meestal gezandstraald en onderstreept. De regel begon vanaf het laatste teken. Deze gezandstraalde naam is vaak moeilijk te lezen, het hangt ervan af hoe het licht erop valt.
Toont alle 10 resultatenGesorteerd op nieuwste
-
Objectnr.11961
Schneider – Coupe Bijou 1922-1926
-
Objectnr.9675
Schneider – Coupe Bijou, wit, geel, oranje en zwart glas
-
Objectnr.9567
Schneider Le Verre Français – Art Deco vaas met een decor van lelies
-
Objectnr.2863
Dadelpalmvaas van Le Verre Français
-
VERKOCHTObjectnr.10279
Le Verre Français – Vaas “Papillons”
-
VERKOCHTObjectnr.9671
Schneider – Grote coupe van helder glas met rode, oranje en blauwe glaspoeders
-
VERKOCHTObjectnr.9135
Schneider – Coupe Bijou 1922
-
VERKOCHTObjectnr.8679
Schneider Le verre Français – Vaas met lelie decoratie
-
VERKOCHTObjectnr.7288
Schneider – Coupe Bijou, rood, roze en violet
-
VERKOCHTObjectnr.5828
Schneider Le Verre Français – “Fuchsia”