Emile Gallé – Vaas met decor Akkerwinde
Een art nouveau vaas met een geëtst floraal decor van de akkerwinde. Het etablissement Gallé heeft gekozen voor een blauwe kleur voor de klimplant en een contrasterende roze kleur voor het fond. Het decor van de klimplant wordt geaccentueerd door de lange hals van de vaas. Over vorm van de vaas en het decor is goed nagedacht door de ontwerpers van de glasfabriek Gallé. Dit decor van de akkerwinde komt ook voor op een tafellamp in de collectie van Art Deco Doesburg. De vaas is gesigneerd met Gallé.
Over de techniek
De vaas is in de mal geblazen. Het etsen van het decor was een techniek waarin de glasfabriek van Emile Gallé gespecialiseerd was. Er kwam eerst een hele glaslaag over het fond en daarna werd het decor uitgetekend op deze glaslaag en het gedeelte dat niet door het zuurbad weggeëtst mocht worden, werd met asfalt bedekt en daarna ging de vaas in het zuurbad. Nadat het etsen voltooid was, was het fond mat geworden door het zuur en het decor was dan nog glanzend. Soms werd het decor nog gepolijst om het nog glanzender te maken, zoals duidelijk bij deze vaas te zien is.
Over de fabriek
Emile Gallé (1846-1904) was een Franse glasontwerper die nieuwe vormen en technieken ontwikkelde bij het glas maken als een reactie op de niet inspirerende stijl aan het einde van de 19e eeuw. Hij koos voor een Nieuwe Stijl: de Art Nouveau in de glaskunst. De natuur, en met name de plant en de bloem, was het motief voor de cameo vazen die geëtst werden in verschillende kleuren. Een geliefd decor bij zowel zijn meubelen als de glasobjecten was de libelle, en ook het landschap van de Vogezen.
Emile Gallé overleed in 1904 aan leukemie en de fabriek werd daarna voortgezet door zijn vrouw Henriette Gallé en zijn schoonzoon Paul Perdrizet tot 1938. In het begin werden de ovens met hout gestookt en dat gaf soms wat vervuiling of onregelmatigheden bij het glas produceren, later introduceerde Paul Perdrizet de gasoven en werd de techniek van het etsen en produceren van het glas sterk verbeterd en verdwenen de onregelmatigheden.
Naast glas maakte het etablissement Gallé ook meubels in de Art Nouveau stijl.
Samen met Daum en Majorelle vormde Gallé de bekende “École de Nancy”
Literatuur
Emile Gallé et le Verre, La collection de l’École de Nancy, Musée de l’École de Nancy, 2004.
Giuseppe Cappa, Le Genie Verrier de l’Europe, Sprimont, 1998.
Philippe Garner, Emile Gallé, New York, 1990.
Tiny Esveld, Kunst gesigneerd, Gallé, Lier.
Alastair Duncan, Gallé Furniture, New York, 2012.
Alastair Duncan, Gallé Lamps, New York, 2014.
Handtekening / Merktekens | Gesigneerd "Gallé" |
---|---|
Hoogte | 47,5cm / 18.7" |
Jaar / Periode | 1915 |